Kieli
Kyseessä oleva käytänne on
paikkakuntakohtainen
Käytänne koskee ensisijaisesti
monialaista yhteistyötä
Käytänne soveltuu
pieneen yksikköön / kuntaan
VIP-verkoston tavoite, johon käytänne ensisijaisesti kohdentuu
Monialaisen yhteistyön kehittäminen
Alue
TAYS

Lähtötilanteen kuvaus

Kehittelimme kuntamme nuorisotyöntekijän kanssa jo useita vuosia sitten kevääksi yhteisen illanvieton kaikille 6-luokkalaisille, tuleville yläkoululaisille.
Illassa tärkeää on kiva ohjelma, hyvät tarjoilut (usein tortilloja) ja myös vapaalle yhdessäololle varattu aika. Illat ovat olleet suosittuja ja mukavia. Yhteiseksi ohjelmaksi on valittu muutama kiva tutustumisleikki tai muuten kiva leikki.
Kuraattorin ja nuorisotyöntekijän näkökulmasta on mukava yhdessä havainnoida nuoria, keskustella heidän kanssaan, ja vaihtaa ajatuksia työstämme ja ajankohtaisista ilmiöistä. Monelle nuorelle ilta on ollut merkityksellinen, esim. jos yläkouluun siirtymiseen on liittynyt jännitystä. Illoista on tullut todella hyvää palautetta ja oppilaat odottavat iltaa keväisin aina kovasti. Kuraattorityön näkökulmasta ajattelen rennon yhdessäolon madaltavan kynnystä hakeutua vastaanotolle. Illanvietosta vien terveisiä ja kerron illan onnistumisesta myös opehuoneessa.

Kehittämistoimet

Tarjottiin hyvää ruokaa, kivaa ohjelmaa, mahdollisuus tutustua muihin tuleviin seiskaluokkalaisiin ja mahdollisuus keskusteluun aikuisen kanssa rennossa ympäristössä (nuorisotilat).

Yhteistyö

Nuorisotoimen kanssa yhdessä ideointi.
Nuorisotoimi tarjoaa tilan ja tarjoilut. Kuraattorina olen hoitanut tiedottamisen oppilaille ja huoltajille ja ottanut vastaan viestit erityisruokavalioista, sekä päävastuun leikeistä / tekemisestä illassa.

Ilon aiheet ja haasteet

Hyvä palaute oppilailta: illassa on ollut kivaa, on saanut uusia kavereita ja nähnyt pitkästä aikaa kavereita kerho- tai esikouluajoilta, jännitys on vähentynyt kun on nähnyt etukäteen ikätovereita, on ollut helpompi laittaa viestiä kuraattorille kun on nähnyt ja jutellut illassa.
Isoissa kunnissa haasteena voi olla iso osallistujamäärä ja mahdollisesti kustannukset. Kaikki oppilaat eivät pääse paikalle / jännittävät iltaa ja muita nuoria niin että se estää osallistumisen.

On kivaa, että opettajat ovat olleet kiinnostuneita siitä, miten ilta sujui ja miltä porukka vaikutti.

Tulokset

Nuorten ilo jo pelkästään tekee sen, että ilta kannattaa järjestää. Kuraattorin näkeminen muualla kuin kouluympäristössä lieventänyt kynnystä yhteydenottoon. Ryhmäytyminen ja tutustuminen jo ennen kesää.

Lisätietoja: niina.kara@edu.kuortane.fi