Tutkimusta ja kirjallisuutta
Vaativan erityisen tuen VIP-verkoston tilannekartoitus
Kouluakäymättömyys Suomessa
Suomen yläkoulussa on vähintään 4000 oppilasta (noin 2-3 % kaikista yläkoululaisista), joiden poissaolot selkeästi vaikeuttavat heidän koulunkäyntiään siten, että koulun täytyy tehdä erityisjärjestelyjä. Koulua käymättömiä oppilaita on kaikissa Suomen maakunnassa ja tilanne koetaan kouluissa kohtuullisen vaikeaksi. Noin 45 %:lla kouluakäymättömistä oppilaista ongelmalliset poissaolot olivat kestäneet koko yläkoulun ajan.
OPH:n rahoittama vaativan erityisen tuen VIP-verkoston tilannekartoitus selvittää koulun toimijoiden näkökulmaa runsaasti koulusta poissaolevista oppilaista sekä koulun keinoista auttaa näitä oppilaita. Lisäksi kartoitukseen sisältyy viimeaikaista tutkimusta kartoittava kirjallisuuskatsaus.

INSA, International Network for School Attendance
INSA, International Network for School Attendance, tukee koulussa käymistä ja siihen liittyvän tutkimusta sekä hyvien käytänteiden keräämistä.

Kun oppilaista tuli yhdessä yössä kouluakäymättömiä – tuettua etäopetusta erityistilanteissa
Ohjaavan opettajan Johanna Sergejeffin artikkeli tuetusta etäopetuksesta.
