Tutkimusta ja kirjallisuutta
Vaativan erityisen tuen VIP-verkoston tilannekartoitus
Kouluakäymättömyys Suomessa
Suomen yläkoulussa on vähintään 4000 oppilasta (noin 2-3 % kaikista yläkoululaisista), joiden poissaolot selkeästi vaikeuttavat heidän koulunkäyntiään siten, että koulun täytyy tehdä erityisjärjestelyjä. Koulua käymättömiä oppilaita on kaikissa Suomen maakunnassa ja tilanne koetaan kouluissa kohtuullisen vaikeaksi. Noin 45 %:lla kouluakäymättömistä oppilaista ongelmalliset poissaolot olivat kestäneet koko yläkoulun ajan.
OPH:n rahoittama vaativan erityisen tuen VIP-verkoston tilannekartoitus selvittää koulun toimijoiden näkökulmaa runsaasti koulusta poissaolevista oppilaista sekä koulun keinoista auttaa näitä oppilaita. Lisäksi kartoitukseen sisältyy viimeaikaista tutkimusta kartoittava kirjallisuuskatsaus.
![](https://vip-verkosto.fi/wp-content/uploads/2019/05/painike.png)
INSA, International Network for School Attendance
INSA, International Network for School Attendance, tukee koulussa käymistä ja siihen liittyvän tutkimusta sekä hyvien käytänteiden keräämistä.
![Insan logo](https://vip-verkosto.fi/wp-content/uploads/2019/08/logo-INSA-website-200-2.png)
Kun oppilaista tuli yhdessä yössä kouluakäymättömiä – tuettua etäopetusta erityistilanteissa
Ohjaavan opettajan Johanna Sergejeffin artikkeli tuetusta etäopetuksesta.
![Kuvituskuva piirretty tyttö näppäilee läppäriä](https://vip-verkosto.fi/wp-content/uploads/2020/04/tyttö.jpg)