Koulua käymättömät lapset
Sellaisten lasten ja nuorten määrä, jotka eivät syystä tai toisesta pysty käymään omaa kouluaan, on lisääntynyt.
Koulua käymättömien lasten teemaryhmä toimi kaudella 2018 – 2020. VIP-verkoston teemaryhmässä kehitettiin ja jaettiin erilaisia poissaoloihin puuttumisen malleja, räätälöityjä opetusratkaisuja sekä monialaisen yhteistyön malleja. Tältä sivustolta löytyy edelleen aiheeseen liittyviä uutisia ja materiaaleja.
Teeman työtä jatketaan opetus- ja kulttuuriministeriön Sitouttava kouluyhteisötyö -hankkeessa.
Auttamisen malleja koulun ja tukiverkoston välille
Koulua käymättömien lasten teemaryhmässä kehitetään ja jaetaan erilaisia poissaoloihin puuttumisen malleja, räätälöityjä opetusratkaisuja sekä monialaisen yhteistyön malleja.
Ajankohtaista
Digitaalinen Nuorten Kompassi -ohjelma auttaa nuoria hyvinvoinnin ja uran suunnittelussa
27.5.2021 — Koulua käymättömät lapset
Viisiviikkoinen digitaalinen Nuorten Kompassi -ohjelma edistää nuorten hyvinvointia ja urasuunnittel...
6,8 miljoonaa euroa haettavissa perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön pilotointiin
25.2.2021 — Koulua käymättömät lapset, Tiedotteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut valtion erityisavustushaun perusopetuksen sitouttavan koul...
Perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön pilottihaun käynnistyswebinaari 11.2.2021
9.2.2021 — Koulua käymättömät lapset, Tiedotteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää valtakunnallisen perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisöty...
Malleja ja menetelmiä
Koulupoissaolojen oireet ja syyt -kartoitus on käytettävissä
Koulupoissaolojen oireet ja syyt, Inventory of School Attendance Problems (ISAP), on professori Martin Knollmannin Saksassa (2018) kehittämä kartoituslomake, jolla pyritään selvittämään koulupoissaolojen syitä. Kartoitusta voi käyttää jo siinä vaiheessa, kun huoli lisääntyneistä poissaoloista herää. Kartoitus on tarkoitettu 11 – 18 –vuotiaille lapsille ja nuorille. Ennen kartoituksen täyttämistä pyydetään siihen huoltajan suostumus.
Tutkimusta ja kirjallisuutta
Teemaan liittyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta.
Materiaalit: Koulua käymättömät lapset
VIP-verkoston päätösseminaarin 7.12.2022 diamateriaalit
Teemoina mm. Yhteistyö rikastuttaa jokaista Vaatu-toimijaa / Samarbetet berikar varje aktör inom krävande konsultation, Tutkittu tieto, materiaalit ja menetelmät käyttöön – Yhteistyö opettajankoulutuksen ja tutkimuksen kanssa, Sinne ja takaisin - kertomus Pirkanmaan tuen kehittämisestä
Don’t give up on us! –kokoontumisajot 15.9.2020 materiaalit, koulua käymättömät lapset
Teemoina mm. Don't give up on us! -kokoontumisajot 15.9.2020 aloitusdiat, Traumatisoitunut lapsi ja koulun aikuiset, Psyykkisesti oireilevan lapsen ja nuoren tukeminen koulussa
INSA-network, Oslo Holmenkollen 16.-18.10.2019
Teemoina mm. Matkakertomus: INSA-networkin ensimmäinen kansainvälinen konferenssi Oslon Holmenkollenilla 16.-18.10.2019
Koulua käymättömät lapset: Muuta materiaalia
Teemoina mm. Koulua käymättömät oppilaat - Pieni opas koulunkäynnin tueksi, Elever som inte går i skola - En liten guide som stöd för skolgången, School refusal - a small guide to supporting school attendance
Koulua käymättömien teemaryhmän kokoontumisajojen 27.3.2019 materiaalit
Teemoina mm. School refusal: From research to relevance in clinics and schools, Hemmasittarprogrammet, Komiasti kotona ja opintiellä
Tapahtumia
MindMe – koulu kuuluu kaikille 2019-2020
Huomio TAYS- ja KYS-alueen sivistystoimessa työskentelevät! (Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Etelä-, Itä- ja Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)
Haemme kuntien kouluja ja sivistystoimia mukaan syksyllä käynnistyvään maksuttomaan MindMe -koulutus- ja kehittämisprosessiin. Mukaan pääsee viisi kuntaa. Hakuaika päättyy 13.8.2019 ja valinnat julkistetaan elokuussa 2019.
Asiantuntijaryhmä
Klaus Ranta, nuorisopsykiatrian linjajohtaja, HUS,
Marketta Raivio, johtava sosiaalityöntekijä, Pori,
Pia Paakkari, virka-apulaisrehtori, Sophie Mannerheimin koulu, Helsinki
Tuomo Virtanen, tutkija, lehtori, Jyväskylän yliopisto,
Christine Söderek, opetusneuvos, Opetushallitus,
Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri, THL,
Kristiina Laitinen, opetusneuvos, Opetushallitus sekä
Johanna Sergejeff, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri.
Lisäksi Jussi Pihkala, opetusneuvos opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Pirjo Koivula opetusneuvos Opetushallituksesta ja Terhi Ojala, hanke- ja koulutuspäällikkö Valterista.