Koulua käymättömät lapset
Sellaisten lasten ja nuorten määrä, jotka eivät syystä tai toisesta pysty käymään omaa kouluaan, on lisääntynyt.
Auttamisen malleja koulun ja tukiverkoston välille
Koulua käymättömien lasten teemaryhmässä kehitetään ja jaetaan erilaisia poissaoloihin puuttumisen malleja, räätälöityjä opetusratkaisuja sekä monialaisen yhteistyön malleja.

Ajankohtaista
Pesäpuu ry: MindMe – koulu kuuluu kaikille -päätösseminaari 12.11.
15.10.2020 — Koulua käymättömät lapset, Sijoitetut lapset, Tiedotteet
Huomio MindMe-prosessin kunnat! Pesäpuu ry:n MindMe – koulu kuuluu kaikille -päätösseminaari pide...
Noin 4000 yläkoululaisella jatkuvasti paljon poissaoloja koulusta
10.9.2020 — Koulua käymättömät lapset, Tiedotteet
Suomen yläkoulussa on vähintään 4000 oppilasta (noin 2-3 % kaikista yläkoululaisista), joiden poissa...
Kouluakäymättömyys puhututtaa
12.5.2020 — Koulua käymättömät lapset, Tiedotteet
Vaativan erityisen tuen VIP-verkostossa on teetetty kansallinen kartoitus, jonka avulla saadaan uuni...
Malleja ja menetelmiä
Koulupoissaolojen oireet ja syyt -kartoitus on käytettävissä
Koulupoissaolojen oireet ja syyt, Inventory of School Attendance Problems (ISAP), on professori Martin Knollmannin Saksassa (2018) kehittämä kartoituslomake, jolla pyritään selvittämään koulupoissaolojen syitä. Kartoitusta voi käyttää jo siinä vaiheessa, kun huoli lisääntyneistä poissaoloista herää. Kartoitus on tarkoitettu 11 – 18 –vuotiaille lapsille ja nuorille. Ennen kartoituksen täyttämistä pyydetään siihen huoltajan suostumus.

Tutkimusta ja kirjallisuutta
Teemaan liittyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta.

Materiaalit: Koulua käymättömät lapset



Don’t give up on us! –kokoontumisajot 15.9.2020 materiaalit, koulua käymättömät lapset
Teemoina mm. Don't give up on us! -kokoontumisajot 15.9.2020 aloitusdiat, Traumatisoitunut lapsi ja koulun aikuiset, Psyykkisesti oireilevan lapsen ja nuoren tukeminen koulussa

INSA-network, Oslo Holmenkollen 16.-18.10.2019
Teemoina mm. Matkakertomus: INSA-networkin ensimmäinen kansainvälinen konferenssi Oslon Holmenkollenilla 16.-18.10.2019



Koulua käymättömät lapset: Muuta materiaalia
Teemoina mm. Koulua käymättömät oppilaat - Pieni opas koulunkäynnin tueksi, Elever som inte går i skola - En liten guide som stöd för skolgången, School refusal - a small guide to supporting school attendance



Koulua käymättömien teemaryhmän kokoontumisajojen 27.3.2019 materiaalit
Teemoina mm. School refusal: From research to relevance in clinics and schools, Hemmasittarprogrammet, Komiasti kotona ja opintiellä
Tapahtumia
MindMe – koulu kuuluu kaikille 2019-2020
Huomio TAYS- ja KYS-alueen sivistystoimessa työskentelevät! (Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Etelä-, Itä- ja Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)
Haemme kuntien kouluja ja sivistystoimia mukaan syksyllä käynnistyvään maksuttomaan MindMe -koulutus- ja kehittämisprosessiin. Mukaan pääsee viisi kuntaa. Hakuaika päättyy 13.8.2019 ja valinnat julkistetaan elokuussa 2019.
Asiantuntijaryhmä
Klaus Ranta, nuorisopsykiatrian linjajohtaja, HUS,
Marketta Raivio, johtava sosiaalityöntekijä, Pori,
Pia Paakkari, virka-apulaisrehtori, Sophie Mannerheimin koulu, Helsinki
Tuomo Virtanen, tutkija, lehtori, Jyväskylän yliopisto,
Christine Söderek, opetusneuvos, Opetushallitus,
Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri, THL,
Kristiina Laitinen, opetusneuvos, Opetushallitus sekä
Johanna Sergejeff, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri.
Lisäksi Jussi Pihkala, opetusneuvos opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Pirjo Koivula opetusneuvos Opetushallituksesta ja Terhi Ojala, hanke- ja koulutuspäällikkö Valterista.