Auttamisen malleja koulun ja tukiverkoston välille

Koulua käymättömien lasten teemaryhmässä kehitetään ja jaetaan erilaisia poissaoloihin puuttumisen malleja, räätälöityjä opetusratkaisuja sekä monialaisen yhteistyön malleja.

Tapahtumia

MindMe – koulu kuuluu kaikille 2019-2020

Huomio TAYS- ja KYS-alueen sivistystoimessa työskentelevät! (Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Etelä-, Itä- ja Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)

Haemme kuntien kouluja ja sivistystoimia mukaan syksyllä käynnistyvään maksuttomaan MindMe -koulutus- ja kehittämisprosessiin. Mukaan pääsee viisi kuntaa. Hakuaika päättyy 13.8.2019 ja valinnat julkistetaan elokuussa 2019.

Lue lisää!

Tutkimusta ja kirjallisuutta

INSA, International Network for School Attendance

INSA, International Network for School Attendance, tukee koulussa käymistä ja siihen liittyvän tutkimusta sekä hyvien käytänteiden keräämistä.

Lue lisää!

Materiaalit: Koulua käymättömät lapset

Koulua käymättömät lapset: Muuta materiaalia

Teemoina mm. Koulua käymättömät oppilaat - Pieni opas koulunkäynnin tueksi, Elever som inte går i skola - En liten guide som stöd för skolgången, School refusal - a small guide to supporting school attendance

Katso materiaalit

Koulua käymättömien teemaryhmän kokoontumisajojen 27.3.2019 materiaalit

Teemoina mm. School refusal: From research to relevance in clinics and schools, Hemmasittar­programmet, Komiasti kotona ja opintiellä

Katso materiaalit

Asiantuntijaryhmä

Klaus Ranta, nuorisopsykiatrian linjajohtaja, HUS,

Marketta Raivio, johtava sosiaalityöntekijä, Pori,

Pia Paakkari, virka-apulaisrehtori, Sophie Mannerheimin koulu, Helsinki

Tuomo Virtanen, tutkija Jyväskylän yliopistosta,

Christine Söderek, opetusneuvos Opetushallituksesta sekä

Johanna Sergejeff, ohjaava opettaja Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista.

Lisäksi Jussi Pihkala, opetusneuvos opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Pirjo Koivula opetusneuvos Opetushallituksesta ja Terhi Ojala, hanke- ja koulutuspäällikkö Valterista.