Sijoitetut lapset
Osa lapsista ja nuorista eivät syystä tai toisesta voi asua omissa kodeissaan.
Jokaisella lapsella on oikeus saada perusopetusta
Jos lapsi ei ole turvassa kotonaan tai turvassa itseltään, eikä tilanteeseen voida vaikuttaa muilla keinoilla, lastensuojelu järjestää lapsen hoidon oman kodin ulkopuolella. Vuonna 2016 lastensuojelun avohuollon asiakkaina oli 57 784 lasta ja nuorta. Kiireellisesti sijoitettiin 3 529 lasta, huostassa oli yhteensä 10 424 lasta.
Perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus saada perusopetusta jokaisena koulupäivänään, aina kun se oppilaan terveydentila huomioon ottaen on mahdollista. Tämä oikeus ei aina toteudu. Kunnissa ja kouluissa on tilanteita, joissa sijoitettujen lasten koulunkäyntijärjestelyissä ja tiedonkulussa on ongelmia.
Kehittämistyö tehdään ministeriön asettaman ohjausryhmän päättämien VIP-verkoston tavoitteiden mukaisesti.
Asiantuntijaryhmä suunnittelee ja koordinoi teemaan liittyvää toimintaa kansallisesti.
Ajankohtaista
Tukea huostaanotetun lapsen koulupolulle -tietopaketti on julkaistu!
26.1.2024 — Sijoitetut lapset, Tiedotteet
Sijoitetut lapset -teemaryhmän monitoimijaisessa yhteistyössä tuotettu tietopaketti löytyy täältä! ...
VIP-päätösseminaari 7.12.2022
29.11.2022 — HYKS, Käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret, KYS, OYS, Sijoitetut lapset, TAYS, Tiedotteet, Toiminta-alueittain järjestettävä opetus, TYKS, VIPU
VIP-päätösseminaari järjestettiin hybriditoteutuksena Helsingissä 7.12. klo 11.50-16. Tilaisuus t...
Avoin koulutuksellinen MindMe – koulu kuuluu kaikille, Ristiinpölytystä! -päättöwebinaari 28.4.2022
5.4.2022 — Sijoitetut lapset, VIPU
Päättöwebinaarissa MindMe – koulu kuuluu kaikille -prosessiin 2021–2022 osallistuneet kehittäjäryhmä...
Malleja ja menetelmiä
Malleja ja menetelmiä
Sijoitetut lapset -teemaryhmään liittyviä malleja ja menetelmiä
Tutkimusta ja kirjallisuutta
Tutkimusta ja kirjallisuutta
Materiaalit: Sijoitetut lapset
VIP-verkoston päätösseminaarin 7.12.2022 diamateriaalit
Teemoina mm. Yhteistyö rikastuttaa jokaista Vaatu-toimijaa / Samarbetet berikar varje aktör inom krävande konsultation, Tutkittu tieto, materiaalit ja menetelmät käyttöön – Yhteistyö opettajankoulutuksen ja tutkimuksen kanssa, Sinne ja takaisin - kertomus Pirkanmaan tuen kehittämisestä
Tää on mun elämää -webinaari 1.12.2020 materiaalit
Teemoina mm. Tää on mun elämää -webinaarin ohjelma, Sijoitetun oppilaan koulupolun järjestelyt Jyväskylässä, Koulunkäyntikyky - mitä ihmettä se tarkoittaa?
Don’t give up on us! –kokoontumisajot 15.9.2020 materiaalit, sijoitetut lapset
Teemoina mm. Don't give up on us! -kokoontumisajot 15.9.2020 aloitusdiat, Traumatisoitunut lapsi ja koulun aikuiset, Psyykkisesti oireilevan lapsen ja nuoren tukeminen koulussa
Koulupolulla -videosarja
Teemoina mm. Koulupolulla - Intro, Koulupolulla - Matkalla kouluun, Koulupolulla - Ala-asteella
Sijoitettujen lasten teemaryhmä
Teemaryhmän puheenjohtaja
Merja Koivisto, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Muut asiantuntijat
Pia Eriksson, erikoistutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Susanna Hoikkala, neuvotteleva virkamies, Sosiaali- ja terveysministeriö
Elina Kekkonen, erityisasiantuntija, Lastensuojelun keskusliitto
Tiina Korpela-Liimatainen, johtava rehtori, Valtion koulukotikoulu
Aila Puustinen-Korhonen, erityisasiantuntija, Suomen Kuntaliitto
Mia Tapiola, palvelupäällikkö ja vastuuylilääkäri, Lasten, nuorten ja perheiden terveyspalvelut, Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä
Christine Välivaara, kehittämispäällikkö, Pesäpuu ry
Lisäksi toimintaan osallistuvat opetus- ja kulttuuriministeriön erityisasiantuntija Merja Mannerkoski, Opetushallituksen opetusneuvos Pirjo Koivula, undervisningsråd Maj-Len Engelholm ja LAPE-koordinaattori Sini Enqvist sekä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin hanke- ja koulutuspäällikkö Terhi Ojala.