Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Kehitysvammaisten ja vakavasti sairaiden lasten perusopetus voidaan järjestää oppiainejaon sijasta toiminta-alueittain.
Opetusratkaisu lapsen vakaviin motorisiin, kielellisiin tai kognitiivisiin haasteisiin
Vaikeimmin kehitysvammaisten oppilaiden opetus voidaan järjestää oppiainejaon sijasta toiminta-alueittain. Myös muulla tavoin vammaisen tai vakavasti sairaan oppilaan opetus voi olla oppilaan terveydentilaan liittyvistä syistä perusteltua järjestää toiminta-alueittain.
Opetuksen järjestämisestä toiminta-alueittain päätetään erityisen tuen päätöksessä. Opetus järjestetään toiminta-alueittain vain kun todetaan, ettei oppilas kykene opiskelemaan edes oppiaineiden yksilöllistettyjä oppimääriä. Toiminta-alueet ovat motoriset taidot, kieli ja kommunikaatio, sosiaaliset taidot, päivittäisten toimintojen taidot ja kognitiiviset taidot. Oppilaan yksilölliset tavoitteet ja keskeiset sisällöt sekä oppilaan edistymisen arviointi kuvataan HOJKSissa kullekin toiminta-alueelle.
Kehittämistyö tehdään ministeriön asettaman ohjausryhmän päättämien VIP-verkoston tavoitteiden mukaisesti.
Asiantuntijaryhmä suunnittelee ja koordinoi teemaan liittyvää toimintaa kansallisesti.
Ajankohtaista
Päivitetyt toiminta-alueitten järjestettävän opetuksen oppaat.
23.12.2022 — Tiedotteet, Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
VIP-verkoston toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen teemaryhmä on päivittänyt Opin ja osaan. ...
VIP-päätösseminaari 7.12.2022
29.11.2022 — HYKS, Käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret, KYS, OYS, Sijoitetut lapset, TAYS, Tiedotteet, Toiminta-alueittain järjestettävä opetus, TYKS, VIPU
VIP-päätösseminaari järjestettiin hybriditoteutuksena Helsingissä 7.12. klo 11.50-16. Tilaisuus t...
Video: Kahdeksan ajatusta aikuisten välisestä yhteistyöstä luokassa ja sen ulkopuolella
10.10.2022 — Tiedotteet, Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Videolla ohjaava opettaja Kukka-Maaria Kaukomaa kertoo kahdeksan ajatusta aikuisten välisestä yhteis...
Malleja ja menetelmiä
Toiminta-alueittain järjestettävään opetukseen liittyviä malleja ja menetelmiä.
Tutkimusta ja kirjallisuutta
Teemaan liittyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta.
Vaikeavammaisen lapsen koulunkäynti Suomessa -sähköinen opas
”Vaikeavammaisen lapsen koulunkäynti Suomessa” on joulukuussa 2021 julkaistu selkokielinen, sähköinen opas koulunkäynnistä Suomessa. Opas on julkaistu kahdellatoista kielellä: kiina, albania, kurdi, somali, venäjä, arabia, persia, saame, ruotsi, englanti, espanja, viro.
Löydät ohjeita kirjoissa käytettävän Book Creatorin puheominaisuuksista eri kielillä palvelun ohjesivuilta. (Sivu on englanniksi.)
Materiaalit: Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
VIP-verkoston päätösseminaarin 7.12.2022 diamateriaalit
Teemoina mm. Yhteistyö rikastuttaa jokaista Vaatu-toimijaa / Samarbetet berikar varje aktör inom krävande konsultation, Tutkittu tieto, materiaalit ja menetelmät käyttöön – Yhteistyö opettajankoulutuksen ja tutkimuksen kanssa, Sinne ja takaisin - kertomus Pirkanmaan tuen kehittämisestä
Toiminta-alueittain järjestettävä opetus: Muuta materiaalia
Teemoina mm. Opin ja osaan. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus perusopetuksessa - päivitetty versio, Kaikki oppii! Pidennetty oppivelvollisuus ja oppimisen mahdollisuudet - Päivitetty versio, Jag lär mig och jag kan. Undervisning enligt verksamhetsområde i den grundläggande utbildningen
Toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen teemaryhmä
Teemaryhmän puheenjohtaja
Pirjo Koivula, opetusneuvos, Opetushallitus
Muut asiantuntijat
Merja Mannerkoski, erityisasiantuntija, opetus- ja kulttuuriministeriö
Hannu Heiskala, lastenneurologian dosentti, Helsingin yliopisto
Päivi Lång, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Irene Rämä, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Lauri Räty, erityisluokanopettaja, Jyväskylä
Aino Äikäs, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto
Vera Tarvonen, päiväkodin johtaja, Pilke päiväkodit
Maiju Mäki, tuottaja, vaikeavammaisten ja varhaiskasvatuksen materiaalit, Kehitysvammaliitto
Lisäksi toimintaan osallistuvat Opetushallituksen LAPE-koordinaattori Sini Enqvist ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin hanke- ja koulutuspäällikkö Terhi Ojala.