Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Kehitysvammaisten ja vakavasti sairaiden lasten perusopetus voidaan järjestää oppiainejaon sijasta toiminta-alueittain.
Opetusratkaisu lapsen vakaviin motorisiin, kielellisiin tai kognitiivisiin haasteisiin
Vaikeimmin kehitysvammaisten oppilaiden opetus voidaan järjestää oppiainejaon sijasta toiminta-alueittain. Myös muulla tavoin vammaisen tai vakavasti sairaan oppilaan opetus voi olla oppilaan terveydentilaan liittyvistä syistä perusteltua järjestää toiminta-alueittain.
Opetuksen järjestämisestä toiminta-alueittain päätetään erityisen tuen päätöksessä. Opetus järjestetään toiminta-alueittain vain kun todetaan, ettei oppilas kykene opiskelemaan edes oppiaineiden yksilöllistettyjä oppimääriä. Toiminta-alueet ovat motoriset taidot, kieli ja kommunikaatio, sosiaaliset taidot, päivittäisten toimintojen taidot ja kognitiiviset taidot. Oppilaan yksilölliset tavoitteet ja keskeiset sisällöt sekä oppilaan edistymisen arviointi kuvataan HOJKSissa kullekin toiminta-alueelle.
Kehittämistyö tehdään ministeriön asettaman ohjausryhmän päättämien VIP-verkoston tavoitteiden mukaisesti.
Asiantuntijaryhmä suunnittelee ja koordinoi teemaan liittyvää toimintaa kansallisesti.

Ajankohtaista
TELMA ja muut vaihtoehdot II asteen nivelvaiheessa -webinaarisarja 19.9.2022 ja 29.9.2022
9.6.2022 — Tiedotteet, Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
VIP-verkoston Toiminta-alueittain järjestettävä opetus -teemaryhmän ja Aluehallintoviraston yhteisty...
e-Erikan julkaisu 18.5.2022: Toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen teemanumero
18.5.2022 — Tiedotteet, Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
e-Erika on Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEAn julkaisema maksuton erityispedagogi...
Vaikeavammaisen lapsen koulunkäynti Suomessa -sähköinen opas julkaistu nyt myös ukrainan kielellä
21.4.2022 — Tiedotteet, Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Joulukuussa 2021 julkaistusta Vaikeavammaisen lapsen koulunkäynti Suomessa -sähköisestä oppaasta on ...
Malleja ja menetelmiä
Toiminta-alueittain järjestettävään opetukseen liittyviä malleja ja menetelmiä.

Tutkimusta ja kirjallisuutta
Teemaan liittyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta.

Vaikeavammaisen lapsen koulunkäynti Suomessa -sähköinen opas
”Vaikeavammaisen lapsen koulunkäynti Suomessa” on joulukuussa 2021 julkaistu selkokielinen, sähköinen opas koulunkäynnistä Suomessa. Opas on julkaistu kahdellatoista kielellä: kiina, albania, kurdi, somali, venäjä, arabia, persia, saame, ruotsi, englanti, espanja, viro.
Löydät ohjeita kirjoissa käytettävän Book Creatorin puheominaisuuksista eri kielillä palvelun ohjesivuilta. (Sivu on englanniksi.)

Materiaalit: Toiminta-alueittain järjestettävä opetus



Toiminta-alueittain järjestettävä opetus: Muuta materiaalia
Teemoina mm. Opin ja osaan. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus perusopetuksessa, Jag lär mig och jag kan. Undervisning enligt verksamhetsområde i den grundläggande utbildningen, Kaikki oppii! Pidennetty oppivelvollisuus ja oppimisen mahdollisuudet
Toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen teemaryhmä
Teemaryhmän puheenjohtaja
Pirjo Koivula, opetusneuvos, Opetushallitus
Muut asiantuntijat
Merja Mannerkoski, erityisasiantuntija, Opetushallitus
Hannu Heiskala, lastenneurologian dosentti, Helsingin yliopisto
Maarit Lasanen, rehtori, Elmeri-koulut
Päivi Lång, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
Irene Rämä, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Lauri Räty, erityisluokanopettaja, Jyväskylä
Aino Äikäs, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto
Vera Tarvonen, päiväkodin johtaja, Pilke päiväkodit
Maiju Mäki, tuottaja, vaikeavammaisten ja varhaiskasvatuksen materiaalit, Kehitysvammaliitto
Lisäksi toimintaan osallistuvat opetus- ja kulttuuriministeriön opetusneuvos Erja Vitikka, Opetushallituksen LAPE-koordinaattori Sini Enqvist ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin hanke- ja koulutuspäällikkö Terhi Ojala.